zaterdag 26 november 2016

14dagen 14landen

14dagen 14landen



Wat begon met het idee om een vriend in Lviv(Oekraine)te bezoeken, is uitgedraaid in een leuke 14 daagse trip. Toen ik met het idee rondliep vroeg een Danny of hij mee mocht. En omdat reizen met 2 leuker is dan alleen. Toen waren we dus met 2.
Naar Lviv rijden dan kan ik eens doen wat al jaren gepland was, rijden door de karpaten. Dus gauw naar de winkel om wat extra kaarten en wat googelen voor leuke wegen . En omdat  Danny het weekend van de 12de juni  in Slovenie wou zijn .Kwamen we uit op een trip met 4 doelen ,Lviv , transfagarasan-transalpina,Adriatische kust en Ziri in Slovenie.

Dag 1 antwerpen –sonhoffen(D) 850km




Vertrek thuis met de tellers van de GS en van de GPS op nul. Afspraak 08u30 in Ham, beiden keurig op afspraak. Nog even overleg voor de eerste dag, tot net voorbij Luik autostrade en er dan af en de Gps zijn werk laten doen .De rival GPS heeft de funktie motorrad fharen,dus waarom zouden we die niet gebruiken . Hij stuurde ons over Luxemburg  Duitsland in. Het was een mooi compromis om Duitsland te overbruggen. Gereden tot net voor Sonhoffen, een kleine camping op tentje recht , en nog net op tijd om eten te krijgen in het restaurantje van de camping. Bij het napilsen v/d dag verontschuldigde de eigenaar  er zich van het nog maar net eigenaar te zijn van het restaurant en nog niet goed te weten wat de gerieven van de klanten zijn. (volgens ons was alles naar wens!)Ontbijt besteld en dan maar in de slaapzak gekropen.







Dag2 Sonhoffen(D)- Mariazell (O)650km





Super verzorgd ontbijt . Enkel de routine was er nog niet .Zo moesten we wel onze borden vragen.De excuses klopten toch?? Tentjes gedroogd ingepakt en ... de camping nog betalen .Omdat we gisteren laat aangekomen waren en er niemand meer aan de balie zat de intsructies gevolgd die er hingen .Zoek een plaatsje en schrijf je de dag erna in. Blijkbaar restaurant en camping verschillende uitbater want we hadden even goed kunnen doorrijden zonder te betalen.Vanaf hier starten onze voorbereide routes .Na een 20tal km de kaap van de 100000km bereikt op de GS ,net aan rood licht kon er dus een foto van nemen. Eindelijk allereerste pass op (Jochenpass)van deze trip,blijkbaar iets te enthousiast want al direct prijs . We kwamen boven aan en  daar werden we opzij gezet door de politzei , UBERHALTEN, Zij stonden boven op het uitkijkpunt en zien wie er beneden voorbij steektEn op een zondag waren we niet alleen;98.50euro grrrrr!!Voor de rest mooie route door Oostenrijk alleen de laatste 2 uur in het regenpak .Dus tentje lieten we ingepakt, dan maar hoteletje gezocht in een soort bedevaartsoord de naam verraadt veel :’’Mariazell’’.We mochten de motors stallen in de garage v/h hotel. De waard had blijkbaar veel vertrouwen in onze rijkunsten want we moesten hem volgen langs de trappen  naar beneden. Alweer een ervaring rijker(had ik nog niet gedaan) . In het hoteletje zelf iets gegeten toen we vroegen of er nog ergens iets open was om iets te gaan drinken zei de zoon van de waard . Oei nee alles is hier al toe. Ook het cafe net naast jullie hotel?  Vroeg ik. Oja, dat was ik vergeten dat is mss nog open, wij daar heen en het bleek nog heel laat open te zijn.







Dag 3 Mariazell- Parnica(S)550km





Vanuit mariazell gaat onze route even noordwaarts om rond de drukte van Wenen te gaan . Aan de de druiveranken te zien naderen we de Donnau. We steken deze over en verder richting Tsjechie.Net over de grens in een stuk niemandsland aan de stad Znojmo. Plots: Las vegas , casino’s , free schopping ,wedding chapel , restaurants ,pretpark,... even gestopt .We besluiten om geen kronen te wisselen omdat we gaan proberen om in Slovakije te geraken. Het oosten wordt stillaan zichtbaar,in Tsjechie is de scoda toch de meest voorkomede auto . we rijden door de bossen van het ene dorpje in het andere en houden ons braaf aan de snelheids beperkingen . In de dorpjes daar hangen overal microfoons op (dit gaan we later ook nog veel zien) soms weergalmde er zelfs een onverstaanbare stem door (een dorpsbericht??)Net de grens over met slovakije en na 5 minuten achter een veel te trage auto op een zeer brede baan  gehangen te hebben. Besluit ik toch van deze voorbij te steken , Danny volgt en net als ik naast de auto hang zie ik 400 meter verder oom agent met de speedgun in de hand de baan op stappen. Weeral prijs grrrrr!! Na een praatje met de agent en na het zien van ons reisplan (aber ich zelb ene motoradfharer ben) is het goed voor 1 keer ,let wel in slovakije kost dit normaal 150 euro de man; men weze gewaarschuwd. We dachten in Zilina aan het meer wel een leuke camping of pension te vinden. Maar veel te druk daar, dus maar verder op de route ergens in het” Mala fatra” gebergte een pensionetje gevonden. Ook hier mogen de motos in de garage, en het eten en slapen kost hier echt niets; een menu voor 3,4€ waar vinden we dat nog.Het olieverbruik van de gs begint me zorgen te baren. Ik heb maar een halve liter bij en hij drinkt olie als zijn baasje pils!!! Het benzine verbruik 5.1L is op beide moto’s hetzelfde.Elke keer we tanken krijgen we er evenveel in.




Dag 4 parnica-lviv 500km





Opgestaan in de mist en 8°c. Regenpak aan voor vertrek op zeer mooie en goede wegen. Alleen even verassend als er stroken asfalt zijn uitgefreesd ongeveer 10cm diep  ca 40a50cm breed en een paar meter lang  en zo voor ettelijke km zonder waarschuwing. We rijden langs het Tatra gebergte en zien toch ook nog wat sneeuw. Omdat we s’avonds in lviv wilden zijn en het dus nog een lange dag kon worden, ergens op een plein  pizza gegeten en Euros afgehaald . Om voldoende Euro cash te hebben (wisselen ).Slovakije lijkt minder arm dan Tsjechie. We beginnen ooievaars te zien en ook hier en daar de dorpen met de microfoons. Richting polen komen we in een streek waar de ene kerk na de andere staat. Ajuinspitsen ,rechte spitsen ,houten kerken , kleine ,grote, alles door en naast mekaar, ook zo in Polen waar we geen geld wisselen. Het is maar voor 150km en dan er weer uit.Aan de grens staat een lange rij,we steken deze traag en voorzichtig voorbij en wanneer we helemaal vooraan de rij zijn gebaard een militair ons dat we verder mogen.Eff geluk ! Vanaf hier moeten we wel aanschuiven. De Poolse douanier vond  het ingeslagen nr v/d nieuwe Vstrom niet .Even naar de dealer bellen bracht soelaas. Aan Poolse zijde werd de man in de wagen voor ons weggehaald door een paar opgeroepen militairen ?? verder naar de oekrainse zijde daar duurde het ook weer een uur want de computer kende de soes niet . Eindelijk de grens over met nog een 80tal km te gaan over slechte weg .plots is paard en kar een normale deelnemer aan het verkeer, de koe die staat te grazen op een rond punt blijkt aan een ketting te hangen . weides bestaan hier niet. Iedereen laat zijn koe maar grazen daar waar hij het gedacht heeft.we doen er nog meer dan 2uur over tot in lviv maar daar wacht ons douche, bier, eten, maar nog eerst de moto’s op de binnenkoer krijgen ,gaat net.’’ 1cm over’’. De km teller staat nu op 2535km doel 1bereikt









Dag 5,6 lviv



De stad lviv is een aangename Europees aanvoelende stad . Met Weense invloeden Een stad als lviv zien met persoonlijke gids is een leuke ervaring,het is een stad met vele legendes verhalen , historische gebouwen , mooie pleinen, bars, terrasjes, De mensen uit lviv doen zeer hard hun best om bij de Eu te komen, het is dan ook de stad van contrasten , oude voertuigen, vrachtwagens ,werktuigen van 60 jaar en ouder worden hier nog dagelijks gebruikt samen met de nieuwste wagens en vrachtwagens.De zeer oud uitziende tram met gepersonaliseerde bestuurdersruimte(,bijna allemaal)met halte net voor onze deur maakt dan weer geen hinderlijk kabaal .We verblijven er in het guesthouse van mijn vriend” on the square” wat een zeer goede uitvalsbasis is om de stad goed te verkennen.Alles kan te voet  of met de tram. Een deel van de wegen in de binnenstad is goed. Maar ook een heel deel niet voornamelijk dan de cobble stone roads (kasseiweg) grote putten en bulten .Geld gewisseld in een wisselkantoortje ging zeer vlot. Als we echter nog wat meer wilden wisselen en hier toevallig een bank voor binnenstapte , valt het weer op dat je ver van huis bent. Paspoort laten zien drie verschillende formulieren werden ingevuld nog met carbon ertussen en dit alles uiteraard 3x tekenen.Na 2 dagen rondslenteren en bijpraten ,begint de motor stilletjes terug te roepen. We spreken af dat we vrijdag rond de middag zullen vertrekken,Mijn vriend kan dan de trein nemen naar kiev om er de nieuwe president te gaan vieren op het plein.En wij zetten verder naar het zuiden. Bij het afscheid nog beloofd van nog eens langs te komen maar dan met mijn Vrouw. Dat zal dus met het vliegtuig worden ook leuk.










Dag7 lviv-sighetu Marmatiei(R)360km




Na nog een laatste avond met verschillende lekere pilsen(echt de streek v/d pils) is het s’morgens weer inpakken alles optuigen en dag zeggen. De stad in rijden was geen probleem maar er uit. Hier lieten de gpsen het wat afweten. Dus terug op de oude mannier kaart op de tanktas gelukkig kunnen we dat nog( Enkel de wegwijzering in het Cyrillische schrift!!!!).Richting zuid is de weg toch echt slecht. De volgende uren putten putten&putten.Daar waar de weg iets breder werd flaschten de tegenliggers met hun lichten, haha dit is internationaal, de wagen voor ons vertraagde tot 30km/uur wij ook en ja hoor na een 3tal km stonden de heren van de wet aan de zijkant. Oef gelukkig reden we niet te snel. We blijven hele tijd achter die auto hangen tot na een 4 tal km verder dezelfde politie toch beslist heeft van ons tegen te houden.En ons langs achter inhaald om ons te doen stoppen.  (vriend had ons gewaarschuwd zij willen geld)Ze dreigen ons af om protocol te maken voor te snel rijden.Dit neemt al gauw een halve dag inbeslag, dus zowel zij als wij hebben hier geen zin in.We besluiten dan maar om die 50€ te betalen (tegen onze zin) .Danny gaat deze overhandigen terwijl ik een foto maak van dit tafreel. Oei,oei, onverstaanbaar geroep en getier van de agent.Hij maakt ons duidelijk dat het nemen van fotos verboden is en dat we daar voor in het gevang kunnen belanden. Ze willen wel het geld niet meer aannemen en gebieden ons om naar het politiestation te gaan.We stappen op onze motos en wachten tot ze ons voorrijden .Maar dat doen ze niet ze blijven zeggen dat we naar station moeten,(wij weten niet waar dat is) dit duurt 10minuten en dan geven ze het blijkbaar op .We krijgen onze papieren terug en de agent maakt ons duidelijk dat we protocol aan de grens moeten maken. We rijden verder maar helemaal niet naar de grensovergang die de agent bedoelde.Onze route ging verder in Roemenie in niet naar Hongarije. Hoe verder naar het zuiden komen er terug wegen op het gps scherm . Deze zijn van over de grens.Maar de grensovergang vinden bleek hier het grootste probleem,ne zandwegel tussen 2 huizen bleek de toegangsweg te zijn naar de achterliggende grenspost.Met op de grote baan een vreemd  teken wat dat moest aanduiden.Een zeer kleine grenspost waar de dame van customs onze passpoorten  om het spannend te houden opzijlegde voor de Chef(zouden we toch geseind staan)!  Gelukkig zag deze geen probleem en werden onze passpoorten afgestempeld en we konden de brug over naar Roemenie. Daar werden we echt hartelijk ontvangen, de chef daar vroeg ons zelf bij wijze van grap of we geen van de dames die daar rondhingen wilden meenemen.Dit konden we vrolijk afwimpelen omdat de beide duozitjes bezet waren met tent.Hop het stadje in maar we zagen niet direct een pensionetje?En het was al laat 21u, Dan maar de route starten en we zien wel, en voila op 1 km na het stadje een pensionetje , met nog plaats.Enkel  geen avondeten wel ontbijt. Vlug naar boven om te douchen . ik kwam als eerste beneden en kreeg prompt een zelfgemaakte pruimensnaps aangeboden .Terwijl ik vroeg naar de wifi code, kwam Octavia een andere gast die perfect engels sprak ter hulp als tolk. we zijn die avond niet meer buitengeraakt de patron heeft pizza laten komen en Euros hebben we met hem gewisseld in lei .Octavia was journalist met een eigen talkschow op tv en was goed op de hoogte v/d Europese politiek.Hij vroeg ons naar onze verkiezingen en liet zijn gegevens en tel nr achter in het geval we ergens problemen zouden krijgen.








Dag 8 sighetu marmatiei-brasov 600km




Net na het werkers ontbijt ,kwam  Octavia nog dag zeggen en hij verzekerde ons dat de wegen in Roemenie beter waren .voor de eerste 30 km had hij 100°/° gelijk. Mooie baan met bijna nieuwe groffe asfalt met de hele tijd een volle witte lijn op het tweevaksbaan. Elke keer als je een beetje van een bocht kon spreken een bord van 30km ; dit gaat lang duren! Wanneer we het stuk met de nieuwe asfalt verlaten en overgaan op het oude lappendeken veranderd de volle lijn in een stippelijn maar wel met het bordje verboden inhalen, ‘’rare jongens die Roemenen’.De politie en alle andere weggebruikers  die we tegen komen lappen al de regels aan hun laars . De politie flascht zelf met hun lichten of sirene bij het passeeren , en waait ons vrolijk gedag. Ook in kleine gehuchtjes komen de mensen op straat om ons gedag te waaien. De renault 12 blijkt hier buiten paard en kar het model bij uitstek, enkel in vernieuwde vorm onder de merknaam dacia. De zeis en de heksenbezem zijn hier de belangrijkste werktuigen .overal waar je ziet zie je wel ergens een hooimijt. Wij gaan s’avonds met de hond wandelen ginder ga je met de koe wandelen . En heel het land is bezaaid met straathonden overal waar je stopt zijn ze er.We rijden naar de bicaz kloof deze is mooi ,maar in de Alpen heb je mooiere stukken. Verder naar het zuiden hier verdwijnen paard en kar en worden vervangen door golfjes of andere europeese auto’s die allemaal een ongeloofelijk stinkende walm uitblazen.We zullen wij wel dure taksen betalen  hier word gewoon alles in de lucht geblazen.Rijden achter een Roemeense auto vergt toch wat skills. Heel de tijd uitkijken voor de vele putten in de weg en Roemenen hebben de onhebbelijke gewoonte om alles uit hun auto te smijten. Lege sigaretenpakjes,blikjes bier, de gazet, een lege glazen fles,... . We merkten aan ons eigen dat we meer  vermoeid waren als anders van deze concentratie. Aangekomen in Brasov. Een stadje net voor het Fagaras gebergte bleken alle hotels ,pensionetjes,...  op zaterdagavond vol te zitten . Dan maar weer verder op de route en in het eerste dorpje(cristian) al direct prijs een pensionetje. OLD Cars gerund door een dame . Ze had 10 oldtimers waarmee ze ook ceremonie’s deed . De moto’s zouden veilig staan er was immers ook gipsy de hond, hij ging  waken. De austin achteraan had ze net in Belgie gekocht.Ook hier geen avondeten maar in het dorp was een restaurantje, toen we na de douche beneden kwamen had ze haar zoon al naar het restaurant gestuurd om te zeggen dat we onderweg waren (rstau sluit om 10) het was 21u45. De Zoon kwam terug en gaf ons een lift gelukkig dit was een uur stappen geweest. En kwam ons terug halen als we gedaan hadden met eten.Toen we vroegen of we nog ergens iets konden drinken zette hij ons af in een soort ondergrondse goktent,dancing .Waar we uiteindelijk gaan lopen zijn voor de veel te luide kermismuziek.Boven konden we buiten ook een pilsje drinken vele rustiger. En dan te voet terug,toch nog wat beweging.








Dag 9 brasov-bunesti 450km





Ontbijt word geserveerd in originele kledij , de Roemeense tenister heeft finale verloren , en de belgen 1-o gewonnen tegen tunesie. Bij vertrek gezien dat de rubber  v/d cardan achteraan GS los gekomen is. Die vele putten zullen daar wel voor iets tussen zitten zekers. On route, na 10km het kasteel van Dracula in het dorpje Bran. Even gestopt voor een fototje en weer  verder. Verder op Roemeense wegen= uitkijken  voor vanalles en nog wa. Roemenen steken ook file voorbij met op einde blinde bocht, enige dicipline is hier echt ver zoek. Op bijna alle auto’s staat wel een cb antenne. Hop naar de Transfagarasan, wij rijden hem van zuid naar noord op een zondag met mooi weer. Op de hele benedevallei tot aan de kloven voor het stuwmeer is elk plukje gras bezet door bbqende Roemenen. De weg tot aan het meer is druk met prachtige panorama’s .Aan het meer even stoppen voor een fototje het valt op hoeveel vuil er op het water drijft .’’zonde’’ Dan verder langs het meer en de klim welke wel  zeer mooi is en dan de afdaling op de 7c. Dit was de Transfagarasan voorbij voor je het weet. Doel 2 bereikt. We vragen ons wel af of hij terecht in het lijstje staat van de 5 mooiste. Verder richting Sibiu waarvoor we net afdraaien terug richting zuid. Aangename weg om het keten over te steken. Op naar Transalpina waar we niet meer geraken. We komen in zwaar onweer terecht en zijn te laat om regenpak aan te trekken. We krijgen te maken met zeer traag rijdend verkeer , modderstromen ,overstroomde wegen waar de tegenliggers het water tot over onze moto’s spuit. Nat tot op onze onderbroek, gestopt in het eerste pensionetje dat we zien. Het is al 18u toch tijd om te stoppen. Motoren mogen in de garage tussen de rommel en de kalkoenen. De douche geeft koud water, eten is er niet wifi ook niet. Een soort hol van pluto , de bui is over we zetten ons aan een tafeltje met een biertje ciuc .eerst hebben we  een dakloze die aan onze tafel komt zagen tot de Waardin hem wandelen stuurt.Daarna wat nieuwschierige locals die volgens ons niet kunnen lezen of schrijven . Het thuisfront belt om te melden dat de nieuwe kat is toegekomen we moeten een naam bedenken. De kat zal ciuc (tjoek) heten naar het bier v/d avond.







                                                                                                                                                          

Dag 10 bunesti (R)-Valjevo(Servie) 670km




Na een koffie want ook geen ontbijt zetten we weer aan. Na 4km een groter pension ,gestopt voor ontbijt hadden we dit gisteren geweten....! De Transalpina op, we beginnen echt helemaal beneden eerst de Urdele pas, een weg die percies aangelegd is voor de moto ongeloofelijk, we zijn nog niet in de helft als we tegen mekaar zeggen deze hoort zeker in de lijst van de 5 mooiste van europa, over de gehele 124 km komen we 1 solo rijder met transalp en een clubje tsjegen tegen . We beginnen spontaan met mekaar te praten, nog nooit heb ik de samenhorigheid onder motards zo extreem ervaren als hier. Op het bovenste stuk is de weg van iets mindere kwaliteit maar niets wat we nog niet gewoon waren . Hier en daar de weg gewoon weg!!Na heel de 67c te hebben afgewerkt besluiten we de route een klein beetje in te korten we gaan anders in tijd nood komen.hop naar Servie met gps . we volgen die van Danny (,mooie motorwegen)na een oponthoudje aan de grens douanier was om koffie’’ 10minuten’’!!!vlot richting beograd .Bij het binnenrijden in Servie zie ik plots overal mijn eerste autotje terug bij mij was da ne fiat 128 hier noemt da yugo of zabasta . In Beograd gaat het plots mis met beide gpsen. En we moeten rijden op het gevoel een goede kaart hebben we nog niet. Dus we rijden op compas en de gps van Danny geeft nog wel steden aan dus zon ,compas ,gevoel ,zicht.  We geraken tot de volgende stad Valjevo .Waar  de Vstrom na het tanken plots overgaat in Miles / ipv KM Het lijkt ons een druke stad dus willen we nog een half uurtje verder rijden maar bij het zoeken naar een weg richting west komen we vast te zitten in 1 zijwijk v/d stad. Een man springt uit zijn voortuin en vraagt of hij kan helpen, we zeggen dat we eigenlijk slaapplaats zoeken. De man belt direct een vriend op die ons kan helpen. Na 10minuten komt Johan op zijn GS aangesnort hij gidst ons door de stad en onderhandeld een hotelkamer voor ons.Helpt ons gerief dragen en wijst ons na de douche de weg naar een leuk cafe.Hij zegt van daar op hem te wachten hij gaat even zijn moto thuis zetten en wisselen voor zijnen auto. Waarmee hij ons meeneemt naar een leuk restaurantje.We zijn die dag 2 wijnroutes gepasseerd dus een wijntje dringt zich op na al het bier v/d afgelopen week. Het terras waar op we zaten stond een maand geleden nog een meter onderwater, niets van te merken hier.Eerder op de dag hadden we ook al sporen van het verwoestende water gezien ,nog veel herstelwerk in het platteland.Omdat johan ook met GS rijdt en ik door mijn olievoorraad zit gevraagd waar ik om olie kon. Hij had even wat rondgebeld en na het eten zijn we nog even langs een benzinestation gereden voor de olie. Omdat onze gps niet werkte wou hij de zijne geven  we moesten hem dan maar terugsturen als we terug in belgie waren. Dit aanbod hebben we afgeslagen.













Dag 11 valjevo-kljuc(Bosnie) 570km




S’morgens direct goede weg richting zw gevonden. Prachtig rijden door de bossen .Ook hier waren we bijna aan de grens voorbij gereden.Nog steeds geen gps en het rijden op kaart gaat wel. Maar mijn ogen worden te traag om namen met alleen maar medeklinkers al rijdende proberen te lezen. Het eerste wat opviel was de vele privegraven in de mensen hun tuinen alsook hier de vele kogelinslagen en vernietigingen van de burgeroorlog. Ook de bouwstijl verschilt enorm. Sommige wegen zijn over 20 of 30 km gewoon grintwegen waar ook vrachtverkeer opzit . De eerste uren heb ik meer golfjes 1 &2 zien rondrijden dan wanneer de golf 1 bij ons de gebruikelijke auto was. Op sommige plaatsen heeft de natuur lelijk huis gehouden modderlawines die echt heelder stukken weg hebben weggespoeld. Door het slecht aanleggen van wegen zie je hier en daar ook dat het zand onder het asfalt gewoon weggespoeld is. Heel de tijd extra opletten dus.We rijden echt van de ene valei in de andere  een soort ardennen ,vogesen ,maar met bredere valleien, zeer zeer mooi.aan het dorpje Jajce reden we naast het water in prachtige kloven ,zeer spectaculair.De vele kerken die we de afgelopen dagen gezien hebben veranderen hier in bosnie soms door minaretten. Toen we slaapplaats zochten even zelf een agent aangesproken om ons te helpen. Deze was echter straalbezopen en kon zich ook totaal niet orienteren op onze kaart. Dan maar gewoon verder .En onderweg pensionetje gevonden met weer geen eten maar wel enkele restaurantjes in dorp .Advies van de waard gevolgd en eten was lekker. Na het eten terug naar pension om daar nog wat na te pilsen met een zeer luidruchtige Amerikaan op achtergrond.








Dag 12 kljuc-porec(kroatie) 520km




Na het ontbijt krijgen we nog een papiertje mee’ bewijs van slaapplaats’, soms vragen ze dat aan de grens zij de waard.Nog een mooi stukje door bosnie. De weg naar de grens staat weeral niet aangegeven.De weg veranderd in een grintweg we zullen maar volgen zeker.Na een paar km offroad komen we bij een paar bosbouwers zij melden ons dat de grensovergang  verderop gesloten is en dat we terug naar de grote baan moeten om de volgende overgang  20km verder te nemen. De weg naar die overgang  is volgens ons speciaal aangelegd voor de moto, wat ne weg een motocirquit in de middel off noware. De grens over en weer een ongeloofelijke verandering van omgeving direct dor en naarmate dat we verder rijden richting kust komen er ook meer cipressen in het landschap .Wat een heerlijke mengeling aan geuren geeft. Na een paar uur rijden en de gps (werkt terug) stuurt hij ons over heerlijke offroad weggetjes(alleen iets te warm 36°) .En dan om 13u na 5400km eindelijk de Adriatische kust. Doel 3 bereikt.We rijden de hele kustlijn in een trek af. Gewoon genieten ,ergens halfweg kom ik de eerste nederlander in dagen tegen met zijn camper. Aan Rijeka steken we even door naar Porec, zeer leuke binnenbaan. Om dan daar aan de kust een camping uit te zoeken,om ons tentje op te zetten. Bij het opzetten van de tent de hondedrol gelokaliseerd die we roken bij het inpakken van de tent maar toen niet konden vinden.gelukkig hing hij aan het buitenzeil en was het niet veel. Douche ,een beetje ondergoed wassen en ophangen , iets gaan eten en nog wat pilsen op het strand meer moet da ni zijn.








Dag 13 porec-bled (Slovenie) 350km






Tijdens het inpakken v/d tentjes de voorbije trip al eens overlopen en onze conclusie is, er is niets wat de GS kan dat de Suzuki niet kan .( Ik heb Danny enkel horen klagen over een te kleine tanktas.) Naar dorpje Piran we wilden daar een koffietje gaan drinken maar je mag het stadje niet meer in. Je moet parkeren en te voet,  maar in motopak en meer als 30 graden zie ik da niet zitten dus rijden we maar voort. Hop naar de Vrsic pass een pass met 50 genummerde haarspeld  bochten nog in de kasseien. Gebouwd door Russische krijgsgevangenen tijdens 14/18. Net 100jaar geleden dus . Rijden door Slovenie zijn ook weer allemaal nieuwe indrukken prachtige meren( hier gelukkig zonder rondrijvend vuil zoals in bosnie). prachtige valleien verzichten bossen, noem maar op. Een 30tal km voor Bovec komen we ook nog in een zwaar onweer terecht,deze keer wel op tijd om te schuilen. We tanken ineens , en het onweer word heviger  er vallen panelen  van het afdak op een wagen en even voel je wat paniek opkomen bij de mensen maar net zo snel als de bui gekomen was ,zo snel was ze ook weer weg. We doen ons regenpak aan maar na 1 km achter de bocht rijden we alweer op kurkdroge weg. Pak terug uit en verder .De pass zelf ligt in de wolken en als we willen beginnen begint het weer te regenen. Pak weer aan, pass op en aan de andere kant naar beneden lag hij weer droog. We zetten onze weg verder naar Bled waar we willen camperen.Maar net voor Bled begint het weer te regenen we besluiten een hoteletje te nemen.Het eerste wat ik op rij (met grote plaat BIKERS WELCOME) worden we bijna weggejaagd door de eigenaar, de parking is achteraan ik stond op het stuk voor de wandelaars ? dat de parking achteraan was konden wij van op straat niet zien. Douche genomen en dan Bled in voor onze  laatste avond. Als afsluiter krijgen we de openingswedstrijd wk op groot scherm . Doel 4 bereikt , vlak bij Ziri voor een motortreffen helaas niet voor mij. Ik heb thuis andere verplichtingen . mss volgend jaar.



Dag 14 bled- antwerpen1340km



Na afscheid van mekaar genomen te hebben en elkaar een veilige reis gewenst te hebben. Vertrek ik richting Oostenrijk maar de kaarten van mijn gps zijn echt niet meer op to date. nen hoop geklungel als gevolg en na een uur kwamen we mekaar terug tegen op een rond punt. Nogmaals dag gezegd en verder gereden ,nu zat ik immers juist. Door Oostenrijk kreeg ik nog eens 3x een onweersbui over mij en tegen dat ik aan Duitsland was was mijn zin om verder binnendoor te rijden wel wat over. (Ik wou de laatste dag nog terugkomen over het zwarte woud.)Ineens de autostrade op voor nog een ritje van +/- 800 naar huis. Ongeloofelijk wa ne mens allemaal kan als hem stal geroken heeft. Thuis gekomen om 02u30 met 7340km op de teller. Mijn vrouw was nog beneden ze had het vermoed dat ik een dag eerder ging zijn telepathie?? 

Geen opmerkingen: